پلیمر ۹۰

وبلاگ مهندسین پلیمر دانشگاه علوم تحقیقات ۹۰

پلیمر ۹۰

وبلاگ مهندسین پلیمر دانشگاه علوم تحقیقات ۹۰

چگونه از ذره کوب بزرگ سرن به عنوان ماشین زمان استفاده کنیم؟

 

این طور که به نظر می رسد، بدون نگرانی از ایجاد سیاه چاله در وسط سوئیس، ذره کوب بزرگ سرن (Large Hadron Collider) هر لحظه مشغول به هم کوبیدن ذرات زیر اتمی با سرعتی نزدیک به نور است. بدون شک این یک کار پیچیده و پر دردسر است و دانشمندان CERN از بهترین و باهوش ترین افراد روی زمین هستند. اما در کنار حرص و طمع شان برای دانش، آیا ممکن است که این گروه شجاع بتوانند ماشینی تولید کنند که برای سفر به آینده مورد استفاده قرار گیرد؟ بگذارید به این موضوع بپردازیم که آیا از ذره کوب بزرگ می توان به عنوان ماشین زمان استفاده کرد.

ادامه مطلب ...

ذره‌هایی سریعتر از نور؟ سرن علیه انیشتین

     

آلبرت انیشتین نظریه‌ای داشت؛ و یک قرن تحقیق همیشه با آن موافق بود. نظریه انیشتین یکی از پایه‌های فیزیک مدرن است: هیچ چیز نمی‌تواند از نور سریعتر حرکت کند.


اما حالا دانشمندان فیزیک تجربی سازمان اروپایی برای تحقیقات هسته‌ای (CERN یا همان سرن) می‌گویند که بعضی از ذرات می‌خواهند این قانون را به چالش بطلبند.


ماجرا این است که این دانشمندان رشته‌ای ذرات ریز - ذرات زیراتمی که نوترینو نامیده می‌شوند - را از سرن ژنو به سمت گیرنده‌هایی در آزمایشگاه ملی گرن ساسوی ایتالیا بعنی ۷۲۰ کیلومتر آنطرف‌تر سرازیر کرده‌اند.

ادامه مطلب ...

درباره ذره کوب بزرگ پروتونی سرن بیشتر بدانیم

    

برای کسانی که آگاهی چندانی از دانش فیزیک ندارند، اخباری که در مورد ذره کوب بزرگ سرن (بزرگترین ماشین ساخت انسان) می شنوند، ممکن است معما گونه و مانند یک پازل بزرگ، بی سرو ته به نظر برسد. پس بهتر است حتی علی رغم زمان قابل توجهی که از ساخت و آغاز به کار آن گذشته، کمی ساده تر در مورد آن صحبت شود.

 
برخورد دهنده ذرات (ذره کوب) بالاخره بعد از چند ده ماه آزمون و خطا و خبرسازی های رسانه ای، بالاخره اواخر مارس 2010ذرات زیر اتمی را با هم برخورد داد و آنها را به بخش های مجزا تقسیم کرد. جالب اینکه حتی ایران هم در ساخت برخی قطعات آن سهیم بوده و هم اکنون تعدادی از محققان و دانشجویان برخی دانشگاه های ایران هم در این مرکز مشغول فعالیت هستند.   ادامه مطلب ...

همکاری پرندگان خشمگین با CERN برای اموزش فیزیک به کورکان

           

Rovioو CERN (بزرگترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان) به تازگی اعلام کردند که در یک همکاری مشترک قرار است از پرندگان خشمگین برای آموزش فیزیک به کودکان فنلاندی استفاده کنند. این خبر پنج روز پیش توسط Rolf Heuer مدیر امورعمومی سرن و Peter Vesterbacka مدیر بازاریابی Rovio در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان اعلام شد.

ادامه مطلب ...

اصول محاسبات در مهندسی شیمی

درس اصول محاسبات در مهندسی شیمی

بر اساس کتاب «اصول محاسبات مهندسی شیمی»

تألیف «هیمل بلاو» ترجمه «دکتر مرتضی سهرابی»

     دانلود